torsdag 27 december 2012

Sagoland

Idag är jag äntligen nästan frisk och ser fram emot att komma ut och röra på mig. Solen strålar från en klarblå himmel och det gör nästan ont i ögonen att titta på snön. Idag blir det utförsåkning i Kongsberg.

On top of the World.

Skogen här ser ut som en scen ur en John Bauer-bok.
Vi latar oss, äter gott, pratar och tittar på TV. Precis som det ska vara på julledigheten. Igår kväll tittade vi på fantastiskt välgjorda Kon-Tiki. Missa inte den! Hos mig väckte filmen verkligen reslusten, vilket resulterade i att jag nu har en lång, lång lista över önskeresemål. Ingen inbördes ordning och med reservation för stavning:

  • Grekland (Santorini, Meteora)
  • Island (rida islandshäst, bada i varma källor)
  • Egypten (Giza/pyramiderna)
  • Japan (Körsbärsblom)
  • Thailand
  • Maldiverna
  • Kina (kinesiska muren, Tianzibergen)
  • Mexico (Apoala, Chichen Itza, Oaxaca, Yucatan)
  • Jordanien (Petra)
  • Kroatien (Plitvice, Dugi-otok)
  • Bagan (Myanmar)
  • Kambodja (Angkor Wat)
  • Patagonien
  • Seychellerna
  • Azorerna
  • Bali
  • Filippinerna (Palawan, Enchanted river, Sirigao delsur)
  • Australien (Uluru/Ayer's Rock)
  • Bangladesh (Bandarban, Coxsbazar)
  • Sri Lanka (Syiriya Rock)
  • Bhutan
  • Galapagos
  • Nepal (Pokhara)
  • Pakistan (Saiful Muluk, Kaghan-dalen)
  • Indien (Taj Mahal, Leh Ladakh)
  • Turkiet (Cappadocia)
  • Tibet (Potala, Lhasa)
  • Ungern (Budapest)
  • Israel - Jerusalem
  • Indonesien (Raja Ampat)
  • Malaysia (Sipadan, Tioman)
Många av platserna hittade jag här. Kanske borde jag försöka få tag på den här boken...

2 kommentarer:

  1. John Bauer? Med tanke på gatlyktorna skulle jag gissa på C.S. Lewis... Till Patagonien följer jag gärna med! /Peter

    SvaraRadera