måndag 30 april 2012

Traditioner


Vi är ganska dåliga på traditioner i vår familj. När vi var nygifta tänkte jag mig att vi skulle ha alla möjliga mysiga och ovanliga traditioner i vår familj. "Baklängesdagen", namnsdagspresenter och "läskdrickardagen" var bara några av mina förslag. En valborg när jag legat inlagd på sjukhus och inte fått äta något på mer än en vecka införde jag traditionen att man skulle få handla precis vilken fika man ville på valborgsmässoafton. Inte ens den traditionen har det blivit så mycket av. Men nu kanske vi har skapat en tradition?

För andra året i rad hoppade vi nämligen över de stora valborgsbrasorna och åkte istället upp till min brors familj. De bor så vackert precis invid en å där det förut låg ett sågverk. Fortfarande finns dammen kvar, och letar man lite hittar man både gamla sågklingor och annat. Mitt i ån ligger en alldeles lagom stor ö. Tänk, vilken dröm för barn att växa upp så.


Det är inte alla som har en alldeles egen ö att leka på.
Vid den här tiden på året är där alldeles jättevackert.
Björkarna som nyss spruckit ut i skir grönska släpper igenom ett behagligt ljus.
Vatten porlar runt ön och så brer vitsippehavet ut sig så långt man ser.

Jag blev introducerad till s'mores under min tid i USA.
Grahamskex, choklad och grillad marshmallow.
Leila Linderholm brer på nutella på vanliga mariekex och lägger marshmallows på.

En gammal sågklinga är underlag för elden.
Perfekt att värma chips på.
Min storebror var pyroman i yngre dar och älskar fortfarande att elda.
När vi grillat färdigt skulle "vi" göra en ny brasa att mysa vid och jag
 började glatt lägga på ny ved på elden. Bror min flyttade vartenda vedträ.
Jag kände mig lite förnärmad tills min svägerska likställde
hans beteende med att möblera om i sin egen diskmaskin om
någon annan ställt in disken. Det kunde jag relatera till.  

1 kommentar:

  1. Nej, men hade min förra kommentar bara försvunnit?! Det såg i alla fall hur mysigt ut som helst.

    SvaraRadera