onsdag 4 april 2012

Husmorstips

Vissa i min närhet (Läs Monnah) skulle aldrig varken servera eller äta köpta köttbullar. Själv har jag alltid tyckt att de är väldigt smidiga, och mina barn har mamma Scans köttbullar högt upp på på sin lista över favoritmat. Jag har alltså aldrig ens försökt mig på att göra egna köttbullar. Nu tänkte jag att det skulle bli ändring på det. Av goda vänner fick jag tipset att koka köttbullarna innan jag stekte dem. Det funkar utmärkt! Jag rullar en stor sats köttbullar med en gång, lägger ned dem i kokande vatten tills de flyter upp (det tar bara ett par minuter). Sedan styckfryser jag alla köttbullarna och kan ta fram några åt gången och steka dem när de ska ätas.

Ett annat bra kökstips fick jag i somras av en vän som jobbat mycket i storkök. Överbliven pasta? Värm den inte i micron, som jag alltid gjort (med riktigt dåligt resultat). Koka istället upp vatten, lägg i pastan, låt den bli varm och voilá - som nykokt!

Jag avslutar med ett bärtips. Jag hade en hel del blåbär och jordgubbar i frysen sedan i somras som börjat få "fryssmak" (ni som upplevt det vet vad jag menar...). Jag var rädd att jag skulle behöva kasta dem tills jag kom på att det inte var själva bären som smakade illa, utan islagret runtomkring. Så nu lägger jag de bär jag ska använda i en sil och håller den under kallt rinnande vatten och så försvinner all dålig smak.

Förresten, ett bärtips till som jag lärt mig av min underbara faster: Värm lite mjölk. Häll den över en tallrik frysta blåbär. Bären tinar, mjölken svalnar. Som att äta färska nyplockade bär. En annan variant är att blanda ner de frusna bären i en tallrik havregrynsgröt. Då blir gröten direkt lagom varm att äta.

Fler husmorstips hittar du här, här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar