söndag 8 april 2012

Glad påsk!

I fredags var jag fullt upptagen med att städa inför släktbesök. Igår lagade jag mat och mös med stora delar av min härliga familj. Jag och J. hann med ett litet påskpyssel också som jag hittade i tidningen Landlust. Jag har väldigt svårt att kasta saker som "skulle kunna bli något". Av den anledningen var jag tills igår ägare till en hel hög med ljusstumpar som var för korta för att användas men enligt mig för långa för att slängas. Nu kom de äntligen väl till pass. Vi smälte ljusstumparna i vattenbad (vi ställde en väl urdiskad konservburk i en kastrull med kokande vatten). Ljusvekarna fiskade vi upp och återanvände, fast nästa gång klipper jag av den svarta brända änden så att det smälta stearinet blir renare. Stearinet hällde vi sedan i äggskalshalvor och lät det halvstelna innan vi petade hål i mitten så att att vi kunde trycka ned en veke mitt i varje ljus.



3 kommentarer:

  1. Vilket trevligt pyssel! Det får jag försöka komma ihåg till nästa påsk.

    SvaraRadera
  2. Ja, de blev så fina! Men det luktade lite äckligt, som bränt hår, emellanåt. Ja, när man brände av de fina ljusen alltså.

    SvaraRadera