lördag 3 mars 2012

Vår nya dammsugare suger inte fett

När jag kom hem igen efter en lång härlig morgonpromenad i den härliga vårsolen blev det uppenbart att samma härliga vårsol obarmhärtigt avslöjade hur smutsiga våra fönster är. Och hur mycket damm som samlats i hörnen. Så nu är det storstädning här hemma.
De här har revolutionerat min badrumsstädning.
Istället för att behöva hålla reda på trasor i olika färger till olika
användningsområden använder jag de här och kastar dem när jag torkat klart.


Vi har efter en ganska lång tid utan dammsugare äntligen köpt en - hurra! När vi diskuterade hur bra den fungerade kom ordet "suger" upp. Jag har alltid varit intresserad av ords ursprung samt deras uppgång och fall. Språket är levande och under ständig förändring. När språkpoliser klagar på hur ungdomar idag förvanskar vårt vackra svenska språk suckar jag lite. Vänta bara; snart heter det inte de/dem utan bara dom. Och det är - tycker jag - faktiskt helt okej! Just idag funderar jag på om det i vårt svenska språk finns utrymme för både ordet "suger" = är dåligt och "suger" = med hjälp av undertryck dra in. Frågan är bara vilket av dem som eventuellt får försvinna.

På tal om dammsugare, har du också hört att Electrolux en gång i tiden försökte lansera sig i USA med den ganska pinsamma slogan "nothing sucks like an Electrolux"?  

Bilden lånad från http://adland. 

Som du ser finns annonsen faktiskt på riktigt. Men kampanjen var inte amerikansk, utan brittisk. Och gjord på den tiden då ordet "suck" i Storbritannien inte hade samma dubbla innebörd som i USA. Alltså var kampanjen inte alls pinsam utan till och med tillräckligt bra för att vinna pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar