onsdag 14 mars 2012

Måååål!!!

De av er som är inne och läser min blogg regelbundet vet att jag just nu jobbar på lite hälsomål. Jag äter (ganska) nyttigt och tränar regelbundet. Ett av mina specifika mål var att kunna springa tre kilometer utan att stanna. Min 9-åring skrattar lite åt mig och påpekar att man nog inte kan kalla det  som jag gör att "springa". Han hävdar att jag går samtidigt som jag rör armarna lite fram och tillbaka.

Första gången jag gav mig ut klarade jag 830 meter innan jag fick stanna och hämta andan, lagom halvdöd. Sedan dess har jag långsamt ökat på min lilla runda och igår "sprang" jag för första gången mer än tre kilometer. Jag är så lycklig att jag nästan inte kan förklara det..

Bevis.
Nu jobbar jag vidare på mitt armhävningsmål, och så funderar jag på att sätta upp lite nya så där lagom ouppnåeliga mål. Är du duktig på det där med att sätta upp mål? Egentligen är det ganska enkelt, ju. Fråga dig först vilket resultat vill du uppnå (var specifik). Gör sedan klart vart befinner du dig idag. Sedan är det ju enkelt att räkna ut vad som krävs för att ta dig dit du vill. Fokusera inte på hinder, utan istället på vilka tillgångar du har som kan hjälpa dig att nå ditt mål.

Egentligen skulle jag vilja sätta mig ner ett par gånger om året och sätta upp mål inom alla viktiga områden i livet: relationer, personlig utveckling, hälsa, yrkesliv, pengar, andligt liv. I en bok jag läser just nu talar författaren om HUGG:s. Huge, Unbelievably Great Goals. Det är långsiktiga (5-30 år), specifika mål som är så stora att när du först bestämmer dig dem så känns de nästan omöjliga. Det kan till exempel vara att bli miljonär, bli skuldfri, få en bok publicerad, bo utomlands under en längre period. Skuldfri. Miljonär. Det låter bra.

4 kommentarer:

  1. Om du bara visste hur väl jag känner till den där känslan! Halleluja! Jag jublar med dig. Kram.

    SvaraRadera
  2. YES, braaaa jobbat Mims!!!! Vi är inne på samma spår du och jag, har också skrivit ett inlägg om det idag. Jag anser mig vara ganska duktig på att sätta upp mål, har märkt att det gör livet så mycket enklare, på alla plan. Ett hett tips är att sätta sig ner med sin partner och göra upp mål, vi kör på "treårsplaner"!

    SvaraRadera
  3. Och nu har ni smittat Gustav. Ni ska se hans "to do"-listor. Imponerande. Han har börjat göra läxor för första gången i sitt liv. Och sätter upp planscher på väggarna. Och lägger sig i tid utan att man behöver tjata. Oh. Jag älskar kinesläkare och listor!

    SvaraRadera