söndag 26 februari 2012

Viktiga lärdomar

Finns det några personlighetsdrag som du försöker ändra på hos dig själv? Själv försöker jag verkligen ändra på min tendens att skjuta på saker. Ändå sitter jag här sista dagen på lovet och måste läsa en hel hög med uppsatser som jag fick in för flera veckor sedan. Och så har jag gått här hela lovveckan och känt mig stressad av uppsatserna.

För något år sedan berättade min goda vän Johanna att hon brukar säga till sig själv:

"Det blir inte lättare sedan, bara senare."

För mig var det en riktig aha-upplevelse. Visst är det så! Som när man just ätit en god middag och känner sig frestad att sjunka ner i soffan: "Jag tar disken sen". Att ta disken "sen" tar betydligt längre tid än att ta den direkt. För att inte tala om hur mycket energi det tar att gå och fundera över alla borden.

Förresten, varför finns det inte ett enda ord för just det personlighetsdraget på svenska, som engelskans procastinator? På walesiska finns det tydligen ett enda ord som motsvarar hela det svenska uttrycket "att-ha-en-tendens-att-titta-förbi-precis-vid-matdags". Åtminstone i min mammas släkt borde någon ha kommit på ett bra ord för det.

2 kommentarer:

  1. Äh, det där är jag tyvärr också expert på. Och man är alltid välkommen att äta hemma hos oss, men vi har väldigt sällan matgäster som bara droppar förbi. Kram!

    SvaraRadera
  2. Gäller det där "inte lättare senare.." också när jag nu har skjutit på att äta min semla från igår...? Japp det betyder det! Nu ska jag minsann äta semla! ...Hoppas den är kvar i kylskåpet.

    SvaraRadera