fredag 10 februari 2012

På begäran... Tortillas

I många familjer är ju fredagsmys nästan synonymt med tacos, så jag gissar att både en och flera av mina läsare kommer att äta just det idag. Här kommer, på begäran, "mitt" recept på egna tortillas. Jag köper ofta färdiga tortillas, men jag är egentligen lite misstänksam mot allt bröd som har en hållbarhet som räknas i månader, och egentligen skulle jag helst alltid baka egna.

Blanda 7,5 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och 1 tsk salt. Blanda i 2,5 dl riktigt hett vatten blandat med 0,75 dl flytande margarin. Jag brukar blanda med elvispens degkrokar.

Degen blir mjuk och smidig, så att baka ut bröden känns nästan som att leka med lera. Här åker min degmatta från Tupperware fram igen, men det går självklart bra att kavla ut degen på något annat underlag också. Kavla degen riktigt tunt och sedan bakar du bröden i en torr stekpanna. Bröden är godast om de inte riktigt hunnit få färg innan du vänder dem.

Lägg dina nybakade tortillas under en handduk i väntan på att bli uppätna.
Just de här har jag inte bakat, utan bilden snodde jag från family.com

Överblivna tortillas dagen efter? Bre med philadelfiaost, strö över ost och eventuellt strimlad skinka samt lite pizzakrydda. Lägg ännu ett bröd ovanpå och stek "mackan" i lite olja. Klipp i trekanter. Mina barn älskar det!

2 kommentarer:

  1. Wunderbar! Vielen Dank! Der perfekte Samstag: Nach dem Frühstück haben K und ich die Tortillas gemacht, danach waren wir mit Freunden am Teufelsberg Schlittenfahren - Du erinnerst Dich!? - und haben anschließend alle bei uns gegessen. Den Kindern hat's geschmeckt und uns auch!
    LG

    SvaraRadera
  2. Bra att du skriver på tyska! Jo, nog kommer jag ihåg kälkturen. Det är ett av mina absoluta favoritminnen från besöket hos er. Inatt har det snöat mycket här, så det är väl dags att plocka fram vår kälke i eftermiddag.

    SvaraRadera