söndag 12 februari 2012

Ordning: Skräpsamlingar

När jag läste Gretchens Lyckobok funderade jag en hel del kring en av hennes uppmaningar. Identifiera problemet. Vad hon menar är, att om du har någonting som inte fungerar i ditt liv, så försök att hitta källan till problemet och åtgärda den.
När jag i linje med detta försökte analysera Stöket hemma hos oss för att kunna åtgärda källan la jag märke till följande: Stöket i vårt hem har en tendens att samla sig på vissa specifika ställen. Om det redan ligger något "skräpigt" någonstans så växer det snart till en stor hög. "Det ligger redan så mycket skräp här, så det spelar ingen roll om jag lägger detta också här". Snart började jag lägga märke till den här tendensen i alla möjliga sammanhang:

"Äsch, jag har redan så mycket skulder, det spelar ingen roll att jag lånar lite till."

"Äsch, nu har jag redan ätit så onyttigt idag, det spelar ingen roll om jag äter den här kakan också."

"Äsch, jag har redan stannat uppe så länge att nattsömnen är förstörd, nu kan jag lika gärna stanna uppe ett par timmar till."

"Äsch, jag väger redan så mycket, några kilon till gör ingen skillnad."

Äsch, jag har aldrig i hela mitt liv läst läxor, varför ska jag göra det nu?"

"Äsch, nu har jag redan sagt så många dumma saker till henne/honom, nu kan jag lika gärna säga det här också."

En av mina Stökhögar. (Min man tycker att jag ger en "för bra"
bild av mig själv på bloggen. Nu kanske den blir mer nyanserad .)
Min strategi nu är att begränsa Stöket till ett par utvalda områden i huset. Genast blir helhetsintrycket väldigt mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar