lördag 4 februari 2012

Ordning: garderoben

I natt frös rören hos både mig, mamma och bror min. Kallt!

Förmiddagen har ägnats åt ännu mer röjning här hemma. Två stolar som stått och skräpat här hemma kördes hem till någon som behövde dem bättre. Vi är på väg tilll tippen med lite mer skräp, bland annat lite trasiga tekniska prylar. Tänk vad mycket sladdar och annat man samlar på sig genom åren. Från och med nu ska jag följa det här tipset: "När ni köper tekniska prylar: Lägg sladdar, instruktionsböcker och andra tillbehör i en ziplockpåse och märk den väl. Förvara alla påsar på samma ställe. När du gör dig av med prylen, kasta även denna påse."

I veckan har jag skapat lite mer ordning i min garderob. Någon sa en gång att de flesta människor använder 20% av sina kläder 80% av tiden. Jag är inget undantag. I min garderob hänger massor av kläder som jag inte använder. Lycko-Gretchen ägnade massor av tid åt att rensa både sin egen och andras garderober, och jag tyckte att det lät som ett enkelt sätt att bli lite gladare på. Jag följde hennes strategi:

1. Ta ut alla onödiga tomma galgar.
2. Titta extra noga på allt som fortfarande har kvar prislappen, som jag fått i present, som inte passsar just nu eller som jag förknippar med graviditet.
3. Titta efter dubletter. Om jag har tre ungefär likadana svarta koftor kanske jag egentligen bara använder en av dem?
4. Behåll kläder med känslomässigt värde - men förvara dem inte i garderoben.

Gretchens bonustips: Föreställ dig redan från början någon som du ska ge kläderna till; då är det lättare att göra sig av med dem. (Fast denna gången gjorde jag bara två högar: kasta. ge till second hand.)

Jag har dessutom börjat lägga undan sommarkläder under vinterna och vinterkläder under sommaren. Det sparar lite plats i garderoben.

Har du några bra garderobstips?

1 kommentar:

  1. Byt kläder i några månader med dina systrar/vänner! Plagg man tröttnat på kan göra betydligt större nytta någon annanstans, och när man sedan får tillbaka dem är det som att man får nya kläder! :)

    SvaraRadera