fredag 24 februari 2012

Bättra på din karma, du också.

Har du också någon gång stört dig på textningen av en engelsk/amerikansk film och tänkt att du minsann skulle ha översatt det där annorlunda? I så fall vill jag tipsa om ett spännande projekt. På sajten TED.com finns en fantastisk samling av mer än 900 föreläsningar om allt mellan himmel och jord. Här hittar du deras mest populära anföranden. Här är ett av mina personliga favoriter (det är kort och väldigt tänkvärt!). Några gånger har jag hittat föreläsningar som skulle fungera jättebra i min undervisning men tvekat över om mina elever skulle kunna tillgodogöra sig innehållet på originalspråket. I veckan bestämde jag mig för att göra något åt det och anmälde mig till deras översättningsprogram. Nu har jag avslutat översättningen av "min" första föreläsning. Det var tidskrävande, utmanande och riktigt roligt. Kanske är det något för dig också? Man får alltså ingenting betalt, men om det där med  karma funkar så kommer det kanske att hända något bra för mig snart?

1 kommentar: